11/03/2019 - 12:52
Zelfs een beginnende zelfstandige, vrije beroeper, sportclub, event organisator,...
heeft er alle belang bij de nodige aandacht te schenken aan hoe hij zijn merk in de markt zet.
Maar ook een gevestigde waarde evalueert best op tijd en stond zijn branding.
Door de mogelijkheden van nieuwe media en zelfpromotie,
bestormen nieuwe generaties concurrenten immers dagelijks de markt.
En dan wil je als bedrijf of organisatie niet concurreren zonder een logo
of met eentje dat sinds 1975 niet meer evolueerde...
Efficiënte branding voor een beperkte afzetmarkt of doelpubliek hoeft ook geen fortuinen te kosten.
Vaak wordt een logo in een fout bestandstype aangewend.
Zo is er een groot verschil tussen een rasterbestand of bitmap en een vectorieel bestand.
Een rasterbestand (jpg, jpeg, png) bestaat uit pixels en dit bevat slechts een bepaald aantal "vastgelegde punten" per oppervlakte.
Wanneer je je logo in rasterbestand op een groot oppervlak gaat gebruiken, zorgt dat voor kwaliteitsverlies en krijg je een gerasterd beeld.
Een vectorieel bestandstype (zoals pdf en eps) kan je oneindig vergroten.
De verschillende bestandstypes gebruik je best voor de overeenkomstige toepassingen.
Heb je een uitgesproken mening over hoe jij je logo wil? Top!
Dan zal dit zeker een stuk de veruitwendiging zijn van je persoonlijkheid...
MAAR een logo moet ook steeds afgetoetst worden met de diensten of het product dat je aanbiedt én nog belangrijker met het doelpubliek dat je wil bereiken en aantrekken. Door er conceptueel over na te denken en eventueel een passende achtergrond of gevatte slogan toe te voegen, kan een logo zelfs een bepaald "gevoel" gaan oproepen.
Het gebruiken van de geschikte kleuren en lettertypes spelen hierin eveneens een belangrijke rol.
Nog een andere boosdoener zijn vaak de meningen die gevraagd worden aan je vrienden en familie. Omdat iedereen zijn eigen voorkeuren heeft, is de inbreng van anderen niet persé een meerwaarde voor de mensen die jij wil bereiken.
Wanneer je consistent naar buiten wil komen, en dat is een must voor een goede branding, is het best dat je steeds gebruik maakt van een terugkerende stijl. Die stijl wordt bij het ontwerpen van je huisstijl uitgeschreven, zodat er rekening mee gehouden kan worden.
Door trouw te blijven aan die huisstijl, wordt alle communicatie gevoerd in hetzelfde genre en wordt het ook heel herkenbaar voor (potentiële) klanten.
Hoe zit het met het logo en de branding je (con)cullega's?
Doe ze niet na in dezelfde stijl, maar grijp via deze weg deze kans om je te onderscheiden en op te vallen!
Naast je logo op een witte achtergrond, moet het ook bruikbaar zijn op een donkere achtergrond en moet je het zelfs transparant kunnen plaatsen (zowel op een lichte als een donkere achtergrond). Je grafisch ontwerper kan voor de juiste afwerking in al deze verschillende varianten zorgen en maakt daarbij nog een onderscheid voor gebruik van de logo's voor drukwerk of digitale toepassingen (print vs online).
Van je logo heb je bijna altijd ook een vierkant en langwerpig formaat nodig.
Laat je voor dit belangrijk onderdeel in je ondernemingsproces bijstaan door een ervaren professional op wie je voor je ganse project kan vertrouwen. Laat je niet verleiden door iemand die wel "snel een logo kan maken", met programma's die er eigenlijk niet voor geschikt zijn. Vroeg of laat kom je hiermee in de problemen. Vergeet ook niet dat je maar enkele ogenblikken de tijd krijgt om een goede eerste indruk na te laten, dus je kan maar beter zorgen dat men zich aangesproken voelt bij het zien van je logo.
Bij Logo Boutique .be, word je professioneel en betaalbaar bijgestaan in het ontwikkelingsproces van je logo en huisstijl of andere toepassingen.
Katrien Keuppens
Aarschotsesteenweg 1732230 HerseltBE0651557413
Deze website maakt gebruik van cookies.